Tomáš Kubíček
Tato směrnice, která se nejpozději do října 2024 stane součástí národních právních předpisů v celé Evropské unii, přináší společnostem a organizacím nová pravidla a požadavky.
Regulace NIS2 vznikla jako reakce Evropské unie na prohlubující se digitalizaci společnosti a s tím související rostoucí kybernetické hrozby v evropském prostoru. Navazuje na dosavadní rámec NIS (Network and Information Security), který byl přijat v roce 2016.
NIS2 výrazně rozšiřuje oblast působnosti platné legislativy a představuje nové řešení pro posílení a zabezpečení evropského kyberprostoru.
Česká republika má oproti některým členským státům výraznou výhodu, jelikož má implementovaný a kvalitně zpracovaný Zákon o kybernetické bezpečnosti (ZKB).
Smyslem Zákona o kybernetické bezpečnosti (ZKB) č. 181/2014 Sb. je zejména zvýšení bezpečnosti kybernetického prostoru a snaha státu ochránit tu část infrastruktury, jejíž narušení by vedlo k poškození či ohrožení zájmů České republiky.
Změny, které směrnice NIS2 přináší, jsou zásadní a budou mít dopad i na společnosti, které dosavadním regulacím nepodléhaly. NÚKIB proto k tomuto úkolu přistoupil přípravou zcela nového zákona o kybernetické bezpečnosti a jeho vyhlášek, které by měly být v roce 2024 schváleny.
Cílem směrnice NIS2 je harmonizovat a posílit kybernetickou bezpečnost členských států napříč odvětvími a klíčovými podniky EU.
Přináší přísnější normy na nakládání s kybernetickou a informační bezpečností a požadavky na hlášení incidentů pro střední a velké organizace, které tvoří páteř společnosti. Jakékoli narušení činnosti těchto organizací může mít závažné důsledky na celém vnitřním trhu, včetně významného dopadu na hospodářství a veřejné zdraví. Údržba jejich sítí a bezpečnosti informací je proto nezbytná pro normální fungování společnosti a ekonomiky.
NIS2 podléhají podniky, které v rámci Evropské unie poskytují služby uvedené v přílohách I. a II. této směrnice. Podle nových pravidel jsou dotčené subjekty pod dohledem především jurisdikce členského státu, v němž mají své sídlo. Má-li subjekt provozovny ve více než jednom členském státě, měl by přijmout jurisdikci všech dotčených členských států a tyto státy by měly jednat koordinovaně, zejména pokud jsou nezbytná společná opatření v oblasti dohledu.
Směrnice se obecně vztahuje na střední a velké organizace, tj. subjekty s 50 a více zaměstnanci a ročním obratem vyšším než 10 milionů EUR (cca 250 milionů CZK).
Významně je oproti starší směrnici NIS rozšířen počet zahrnutých služeb a odvětví. Zhruba 60 služeb v 18 odvětvích je rozděleno do kategorií:
Organizace budou kategorizovány jako "základní" nebo "důležité" na základě faktorů jako je velikost a míra kritické důležitosti.
Odhadem se bude v ČR jednat o více než 6000 podniků.
Mikropodniky a malé podniky nejsou obecně touto směrnicí ovlivněny. Existují však určité výjimky, kdy jsou požadavky na velikost a obrat upozaděny:
NIS2 se zaměřuje na celý dodavatelský řetězec. Nová směrnice se dotkne i organizací, které samy o sobě nelze označit za základní, ale které se základními subjekty obchodují. V důsledku toho se povinnosti vyplývající ze směrnice NIS2 mohou dotknout i malých dodavatelů.
Evropská komise vydala v zájmu zajištění harmonického provádění pokyny, které objasňují vynětí subjektů, na něž se vztahují odvětvové právní akty, ze směrnice NIS2. V těchto pokynech se výslovně uvádí, že směrnice DORA má přednost před ustanoveními směrnice NIS2 týkajícími se řízení rizik v oblasti IKT, hlášení kybernetických incidentů, testování digitální provozní odolnosti, sdílení informací, rizik třetích stran v oblasti IKT, dohledu a prosazování.
Směrnice DORA obsahuje ustanovení známé jako "lex specialis", které jí dává přednost před směrnicí NIS2, jež je považována za obecný zákon. Toto ustanovení zajišťuje, že v případě jakýchkoli rozporů nebo překrývání obou směrnic má přednost směrnice DORA. Ustanovení "lex specialis" ve směrnici DORA pomáhá předcházet zmatkům a nejasnostem v regulačním prostředí.
Pokud se na vás vztahuje NIS2, musíte zavést odpovídající technická, provozní a organizační opatření k řízení rizik a k prevenci nebo minimalizaci dopadu incidentů spojených se systémy podporujícími společensky kritické služby.
Celkově musí organizace zavést účinné postupy pro řízení rizik, řízení incidentů, řízení dodavatelů a zapojení vedení s managementem.
Tato opatření musí být založena na rizikově orientovaném přístupu, jehož cílem je chránit síť a informační systémy, jakož i fyzické prostředí těchto systémů před incidenty, a musí zahrnovat alespoň následující:
Dotčené subjekty mohou očekávat, že příslušné vnitrostátní orgány budou provádět dohled prostřednictvím auditů, kontrol na místě a žádostí o předložení dokladů o dodržování NIS2. U základních subjektů bude prováděn proaktivní dohled, zatímco u důležitých subjektů bude v případě výskytu incidentu nadále prováděn následný dohled.
Pokud subjekt nesplní požadavky NIS2, mohou mu orgány uložit správní pokuty, přičemž základním subjektům hrozí pokuta v maximální výši až 10 milionů EUR nebo nejméně 2 % celkového celosvětového ročního obratu za předchozí účetní rok.
Důležité subjekty mohou obdržet pokutu až 7 milionů EUR nebo alespoň 1,4 % celkového celosvětového ročního obratu v předchozím účetním období.
Mimo jiné může být management veden k odpovědnosti za nedostatky. Mohou být uloženy sankce v podobě dočasného zákazu výkonu řídících funkcí nebo dočasného pozastavení poskytování služeb.
Nicméně hlavním strašákem pro firmy by neměly být pokuty a sankce, ale riziko, že jejich společnost bude reálně napadena s přímým negativním dopadem na jejich business.
Naši odborníci na kybernetickou bezpečnost vám nejen pomohou s dosažením souladu se standardem NIS2, ale také vám umožní využít tuto situaci k posílení vaší celkové bezpečnosti a odolnosti.