
Martin Hořický
Posuňte sociální inženýrství na novou úroveň díky hot plug útokům (HAK5), což jsou zařízení ukrytá v obalu běžného USB flash disku, síťového kabelu, wi-fi přijímače a dalších zařízeních.
Hot plug útoky fungují převážně na lidské zranitelnosti. Například, u zařízení, které se ukrývají v obalu flash disku – RubberDucky (gumová kachnička), se zařízení v počítači identifikuje třeba jako klávesnice či myš a snadno může dojít k infiltraci zařízení. Protože prakticky každý počítač, ať už jde o stolní PC, notebook, tablet nebo chytrý telefon, přebírá vstupy od lidské obsluhy pomocí klávesnice, myši nebo doteku. To je důvodem, proč vznikl všudypřítomný standard HID – Human Interface Device. Jednoduše řečeno – připojíte-li k USB zařízení, které se hlásí jako klávesnice standardu HID, drtivá většina operačních systémů jej automaticky detekuje a připojí – Windows, Mac, Linux nebo Android – prostě je to klávesnice.
HAK5 dbá také na jednoduchost, a to například ve skriptovacím jazyce, který se u těchto zařízení používá. Psaní payloadu je to podobně jednoduché, jako psaní v poznámkovém bloku.
Phishing je jedna z největších hrozeb, které čelí každý uživatel internetu.
Je to forma útoků, kde se útočník snaží vylákat údaje uživatele pomocí podvodné e-mailové zprávy, nebo stránky, která připomíná jemu známou stránku či email. Při úspěšném provedení útoku dochází ke zcizení přihlašovacích údajů či dokonce přístupových údajů k bankovním účtům. Nejlépe cílenou skupinou jsou senioři, kteří nemají dostatečné znalosti v internetové bezpečnosti a snadno se na podvodné e-maily nalákají.
Nejčastěji mohou být phishingové útoky spojeny s tématy, jako jsou:
Existují však možnosti, jak se mu efektivně bránit. Kromě správně nastavené poštovní hygieny ve společnosti (povolené a zakázané poštovní servery, spamové filtry, obsahové filtry, ...) je velmi důležité dbát na pravidelné školení pracovníků v oblasti kybernetické bezpečnosti, a tím zajištění jejich obezřetnosti.
NÁŠ PŘÍSTUP A ŘEŠENÍ
Sociální inženýrství je většinou prvním krokem k infiltraci společnosti. V společnosti BDO realizujeme smishingové a phinhingové kampaně, jejichž cílem je ověřit, jaká část cílových uživatelů se stane obětí sociálního inženýrství.
Jednotlivé kroky kampaní:
Martin Hořický