Ondřej Šnejdar
Zákon o distribuci pojištění, který je účinný od 1. 12. 2018 a vychází z evropské směrnice známé jako IDD (Insurance Distribution Directive), zpřísnil pravidla pro pojišťovny a pojišťovací zprostředkovatele při prodeji pojistných produktů.
Požadavky na kontroly distribuční sítě
Jste pojišťovna nebo pojišťovací zprostředkovatel a přemýšlíte, jak zajistit kontroly distribuce pojištění? Řešíte, jak splnit přísné požadavky legislativy a současně optimálně alokovat svoje zdroje? Chcete mít jistotu, že splníte náročná očekávání České národní banky?
Ústředním bodem zákona i evropské směrnice je posílení ochrany spotřebitele. V praxi to znamená, že musíte věnovat ještě více pozornosti kvalitnímu nastavení distribuce pojištění. To není možné bez pravidelných a účinných kontrol. Mezi takové kontroly podle České národní banky patří především:
- kontroly na místě v rámci distribuční sítě,
- kontroly klientských složek,
- kontrolní telefonáty („welcome calls“) a předstíraný zájem o zprostředkování pojistného produktu („mystery shopping“),
- kontroly souladu faktického obchodního chování pojišťovacího zprostředkovatele s deklarovanými informacemi,
- monitoring a vyhodnocení produkčních ukazatelů.
Fungující kontroly jsou nezbytné, abyste měli jistotu, že nabízíte vhodné pojistné produkty těm, kteří je potřebují a že postupujete řádně a s odbornou péčí.