Před necelým rokem jsme v článku (zde) čtenářům podali shrnutí základních bodů, na které je třeba brát zřetel v rámci daňové povinnosti související se zdaněním neočekávaných zisků, jež se uplatňuje v období let 2023 až 2025.
Daň z neočekávaných zisků byla v české právní úpravě zakotvena prostřednicím novely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, provedenou zákonem č. 366/2022 Sb., a to s platností od 1. 1. 2023. Generální finanční ředitelství („GFŘ“) zaznamenalo u dotčených poplatníků výkladovou nejistotu, která pramení z otázky určení lhůty pro podání daňového přiznání k dani z neočekávaných zisků, a to ve vazbě na lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob. Tuto nejistotu se GFŘ snaží vůči poplatníkům odstranit a po projednání s Ministerstvem financí vydalo v lednu 2024 na svých webových stránkách informaci k posuzování běhu a délky lhůty, která má za cíl reflektovat východiska správní praxe a pomoci tak předejít případným sporům v této oblasti.
Na závěr GFŘ odkazuje na webový rozcestník témat věnovaných podrobnostem k hmotné i procesní úpravě této daňové povinnosti.
Zákonné lhůty pro podání daňových přiznání za zdaňovací období 2023:
Zákonné lhůty pro podání daňových přiznání za zdaňovací období 2023
Věříme, že výkladová nejistota ohledně samostatného posuzování lhůt byla touto oficiální informací GFŘ eliminována. Pokud se vás povinnost k dani z neočekávaných zisků dotýká a máte více otázek, než jen k nastíněné problematice lhůt, naši odborníci jsou připraveni vám poskytnut komplexní poradenské služby a pomoci vám tyto daňové povinnosti splnit.
Daň z neočekávaných zisků byla v české právní úpravě zakotvena prostřednicím novely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, provedenou zákonem č. 366/2022 Sb., a to s platností od 1. 1. 2023. Generální finanční ředitelství („GFŘ“) zaznamenalo u dotčených poplatníků výkladovou nejistotu, která pramení z otázky určení lhůty pro podání daňového přiznání k dani z neočekávaných zisků, a to ve vazbě na lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob. Tuto nejistotu se GFŘ snaží vůči poplatníkům odstranit a po projednání s Ministerstvem financí vydalo v lednu 2024 na svých webových stránkách informaci k posuzování běhu a délky lhůty, která má za cíl reflektovat východiska správní praxe a pomoci tak předejít případným sporům v této oblasti.
Předmět výkladové nejistoty
- Odvozuje se lhůta pro podání daňového přiznání k dani z neočekávaných zisků (a vždy se tedy shoduje) s lhůtou pro podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob, nebo jsou lhůty posuzovány samostatně? Lze tedy současně lhůtu pro podání přiznání k dani z neočekávaných zisků prodloužit dle § 36 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů („DŘ“)?
Stěžejní informace plynoucí z vyjádření GFŘ
- Daň z neočekávaných zisků je samostatnou daní z příjmů právnických osob s vlastním rozpočtovým určením.
- Důvodová zpráva k novele zákona: Daň z neočekávaných zisků je podkategorií daní z příjmů právnických osob, která dopadá pouze na vybrané poplatníky daně z příjmů právnických osob; pro tuto daň se určuje zvláštní základ daně s aplikací speciální sazby daně. Jelikož se stále jedná o daň z příjmů právnických osob, v ostatním se použijí ustanovení o dani z příjmů právnických osob (např. právní úprava zdaňovacího období, podávání daňového přiznání).
- Jelikož je daň z neočekávaných zisků tvrzena samostatně a odděleně od daně z příjmů právnických osob a na samostatném formuláři daňového přiznání, je správa daně z neočekávaných zisků z hlediska procesu zcela nezávislá na správě daně z příjmů právnických osob. Jednotlivé procesní instituty, vč. tedy lhůty pro podání daňových přiznání tak musí být aplikovány samostatně.
Závěr GFŘ k otázce
- Lhůta pro podání daňového přiznání k dani z neočekávaných zisků se odvozuje od identických ustanovení jako lhůta pro podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob, přitom tyto lhůty jsou na sobě nezávislé.
- Správce daně bude lhůty posuzovat odděleně v kontextu jednotlivých skutečností, které v oblastech daně z příjmů právnických osob, resp. daně z neočekávaných zisků mohou nastat. Obě lhůty se tak mohou shodovat, ale také rozcházet v důsledku získání individuálních rozhodnutí o prodloužení lhůty.
Na závěr GFŘ odkazuje na webový rozcestník témat věnovaných podrobnostem k hmotné i procesní úpravě této daňové povinnosti.
Příklad
Poplatník daně z příjmů právnických osob (s.r.o.) uplatňuje kalendářní rok, který skončil k 31. 12. 2023 (= zdaňovací období 2023). Poplatník zjistil, že za zdaňovací období 2023 splnil podmínky pro poplatníka daně z neočekávaných zisků, je tak povinen kromě přiznání k dani příjmů právnických osob podat správci daně též přiznání k dani z neočekávaných zisků. Poplatník je auditovanou společností, která zplnomocnila certifikovaného daňového poradce k podávání všech daňových tvrzení.Zákonné lhůty pro podání daňových přiznání za zdaňovací období 2023:
- přiznání k dani z příjmů právnických osob = 1. 7. 2024
- přiznání k dani z neočekávaných zisků = 1. 7. 2024
Zákonné lhůty pro podání daňových přiznání za zdaňovací období 2023
- přiznání k dani z příjmů právnických osob = 1. 7. 2024
- přiznání k dani z neočekávaných zisků = 2. 9. 2024
Věříme, že výkladová nejistota ohledně samostatného posuzování lhůt byla touto oficiální informací GFŘ eliminována. Pokud se vás povinnost k dani z neočekávaných zisků dotýká a máte více otázek, než jen k nastíněné problematice lhůt, naši odborníci jsou připraveni vám poskytnut komplexní poradenské služby a pomoci vám tyto daňové povinnosti splnit.