První kvartál roku 2024 přinesl z „dílny” Nejvyššího správního soudu („NSS”) opět další řadu rozsudků, které negativním způsobem dopadly na poplatníky daně z příjmů právnických osob („DPPO”). Vybrané rozsudky s krátkým popisem posuzované situace (případně s odkazem na dotčený § zákona č. 596/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, „ZDP”) a závěru NSS přinášíme v následujícím příspěvku.
Samotná existence reklamního spotu nedokládá vysílání této reklamy v uvedených lokalitách. Prokázat skutečný rozsah promítání reklamních spotů lze přitom např. svědeckými výpověďmi zaměstnanců, kteří by poskytování reklamy průběžně a v namátkových intervalech kontrolovali, případně i průběžnou evidencí, kterou by o tom zaměstnanci vedli.
Praxe ukazuje, že v rámci procesu vedeného s orgány finanční správy je esenciálním předpokladem úspěchu daňového subjektu dostatečně silně a hodnověrně prokázat tvrzený stav. Díky naší odborné znalosti potenciálních rizik poskytujeme klientům podporu nejen v samotném procesu přípravy daňových tvrzení tak, aby se daňový subjekt v případě daňové kontroly nedostal do důkazní nouze, ale také formou zastupování před správcem daně v průběhu daňových kontrol.
- Správnost účtování o nedokončené výrobě
- Daňová uznatelnost výdajů na demoliční práce
- Přímá souvislost mezi příjmy a výdaji dle § 23 odst. 4 písm. e) ZDP
- Náklady na reklamu a deklarace rozsahu plnění
- Stanovení daně dle pomůcek na DPPO
- Neprokázání daňových odpisů hmotného majetku
- Prokázání skutečného vlastnictví přijatých licenčních poplatků
- Nesprávné období vykázání odměn zaměstnanců, účtování o nedokončené výrobě
- v nesprávném zdaňovacím období zaúčtované nenárokové odměny zaměstnanců,
- nesprávné účetní zachycení nedokončené výroby ve formě stavebních prací, které vykazovaly k rozvahovému dni 0 Kč (z důvodu skutečnosti, že je daňový subjekt velkou stavení společností, která realizuje větší počty stavebních zakázek napříč obdobími, je velice nepravděpodobné, že by všechny v období zaúčtované náklady byly k rozvahovému dni vyfakturovány),
- nezohlednění výnosových úroků z nesplacené půjčky.
- Oprávněnost účtování o dohadných položkách pasivních
- Neuznatelnost dodatečně navýšených úrokových nákladů
- Daňová uznatelnost nákladů na propagaci na golfových turnajích
Samotná existence reklamního spotu nedokládá vysílání této reklamy v uvedených lokalitách. Prokázat skutečný rozsah promítání reklamních spotů lze přitom např. svědeckými výpověďmi zaměstnanců, kteří by poskytování reklamy průběžně a v namátkových intervalech kontrolovali, případně i průběžnou evidencí, kterou by o tom zaměstnanci vedli.
Praxe ukazuje, že v rámci procesu vedeného s orgány finanční správy je esenciálním předpokladem úspěchu daňového subjektu dostatečně silně a hodnověrně prokázat tvrzený stav. Díky naší odborné znalosti potenciálních rizik poskytujeme klientům podporu nejen v samotném procesu přípravy daňových tvrzení tak, aby se daňový subjekt v případě daňové kontroly nedostal do důkazní nouze, ale také formou zastupování před správcem daně v průběhu daňových kontrol.