Dorovnávací daň – změny v pravidlech pro rozhodnutí o použití trvalých bezpečných přístavů

V srpnu začala Poslanecká sněmovna projednávat technicky upřesňující návrh novely zákona o dorovnávací dani. Co přináší a proč se vyplatí se změnami seznámit co nejdříve?

Odpověď je poměrně jednoduchá. Návrh novely upravuje pravidla pro podání informačního přehledu obsahujícího rozhodnutí poplatníka o postupu určení české dorovnávací daně, a to včetně uplatnění výjimek z povinností k české dorovnávací dani (bezpečných přístavů) již v prvním výkazním období započatém po 31. 12. 2023.

Je důležité si uvědomit, že pokud se budou rozhodnutí týkající se postupu určení české dorovnávací daně uvedená v prvním podaném informačním přehledu k české dorovnávací dani lišit od rozhodnutí týkajícího se postupu určení přiřazované dorovnávací daně uvedeného v následně v podaném informačním přehledu, budou ve vztahu k české dorovnávací dani rozhodné údaje z informačního přehledu pro přiřazovanou dorovnávací daň.

Proto pro správnou aplikaci pravidel bezpečných přístavů bude nezbytné správně určit období, za které bude testováno splnění podmínek pro použití bezpečných přístavů.

Až doposud jsme ve vztahu k prvnímu období, pro které může být uplatněno některé z pravidel pro použití bezpečného přístavu k dorovnávací dani, používal pojem „zdaňovací období“. Novela nahrazuje pojem zdaňovací období pojmem „výkazní období“. Důvodem je skutečnost, že velmi často ve velkých nadnárodních skupinách dochází k situaci, kdy se účetní období členské entity liší od období, za které je sestavována konsolidovaná účetní závěrka. Výkazní období je období, za které je sestavována konsolidovaná účetní závěrka. Co tato na první pohled nenápadná změna znamená? Pokud se účetní období členských entit liší od období, za které je sestavována konsolidovaná účetní závěrka, bude nezbytné provést přepočet výsledků členských entit postupem, jaký je používán při sestavení konsolidované účetní závěrky.

Dle počtu výkazních období, pro která je možné použít pravidla bezpečných přístavů, rozlišujeme bezpečné přístavy na:
  • trvalé bezpečné přístavy,
  • přechodné bezpečné přístavy.
Trvalou výjimku z povinností k české dorovnávací dani (trvalý bezpečný přístav) je možno využít, pokud v ČR pro českou část skupiny budou splněny následující podmínky:
  • Česká část skupiny bude dosahovat běžného zisku, což v praxi znamená, že zisk skupiny dosažený entitami v ČR bude nanejvýše roven zisku vyloučenému dle ekonomické podstaty podle pravidel ČR.
  • Kvalifikované výnosy entit v ČR za výkazní období budou nižší než 10 000 000 EUR.
  • Kvalifikovaný zisk členských entit v ČR za výkazní období budou nižší než 1 000 000 EUR.
Návrh novely zákona umožňuje, aby výpočet výše uvedených kritérií byl proveden u členských entit jenž nepřesáhnou obrat 50 000 000 EUR (nevýznamná entita) zjednodušeným způsobem.

Doručujeme s dostatečným předstihem provést testy, zda vaše společnost splňuje kritéria pro využití bezpečných přístavů ve vztahu k české dorovnávací dani. Pokud nebude pravidlo pro použití bezpečného přístavu uplatněno v prvním Informačním přehledu k české dorovnávací dani, nebude možné jej uplatnit. Pokud bude návrh novely zákona schválen, termín pro podání prvního informačního přehledu obsahující rozhodnutí o postupu při určení české dorovnávací daně uplyne 30. 6. 2026.

Autor: Lenka Lopatová