Jako každý rok čeká většinu podnikatelů a část zaměstnanců povinnost podat daňové přiznání. Pro hladký průběh řízení s finančním úřadem je vhodné vyvarovat se nejčastějších chyb, kterých se lidé při vyplňování formuláře dopouštějí. Přinášíme vám praktické tipy, na co se zaměřit a co neopomenout.
Na přílohu lidé zapomínají například při odpočtu ve formě uhrazených úroků z hypotečního úvěru na bytové potřeby, při kterém je nutné přiložit smlouvu o hypotečním úvěru v prvním roce uplatnění či list vlastnictví z katastru nemovitostí. Dále se často chybuje v tom, že osoba uvádějící odpočet není vlastníkem nemovité věci či účastníkem úvěrové smlouvy.
Zároveň například při uzavření smlouvy o smlouvě budoucí nelze uplatňovat úroky hned od počátku – je nutné naplnit podmínku trvalého bydlení v dané nemovitosti, což samozřejmě není možné, pokud je nemovitá věc teprve ve výstavbě.
Dále lidé typicky zapomínají na doložení smlouvy u příspěvků na penzijní či životní pojištění (v prvním roce uplatnění). Ty jsou pro finanční úřad důležité, protože produkty, u kterých se o uhrazeného pojistné může snížit základ daně, mají velmi specifické podmínky. Ty však některé produkty zejména životního pojištění nesplňují.
Zároveň pokud podávají osoby daňové přiznání v papírové podobě, doporučujeme překontrolovat, že je přiznání podepsáno – a to jak v kolonce podpis, tak na případné žádosti o vrácení přeplatku.
Obsah článku vychází z tiskové zprávy pro širokou veřejnost.
Přílohy k daňovému přiznání
Pro uplatnění různých položek pro snížení daňové povinnosti je potřeba předložit množství podkladů. Vodítkem pro ně může být podpisová strana formuláře daňového přiznání, kde jsou v horní části uvedeny tzv. Přílohy DAP. Z naší zkušenosti osoby často nepřikládají k daňovému přiznání přílohy, které v seznamu výslovně uvedeny nejsou, zejména proto, že jsou třeba doložit pouze první rok uplatnění. Bez nich obvykle správce daně nárok neuzná.Na přílohu lidé zapomínají například při odpočtu ve formě uhrazených úroků z hypotečního úvěru na bytové potřeby, při kterém je nutné přiložit smlouvu o hypotečním úvěru v prvním roce uplatnění či list vlastnictví z katastru nemovitostí. Dále se často chybuje v tom, že osoba uvádějící odpočet není vlastníkem nemovité věci či účastníkem úvěrové smlouvy.
Zároveň například při uzavření smlouvy o smlouvě budoucí nelze uplatňovat úroky hned od počátku – je nutné naplnit podmínku trvalého bydlení v dané nemovitosti, což samozřejmě není možné, pokud je nemovitá věc teprve ve výstavbě.
Dále lidé typicky zapomínají na doložení smlouvy u příspěvků na penzijní či životní pojištění (v prvním roce uplatnění). Ty jsou pro finanční úřad důležité, protože produkty, u kterých se o uhrazeného pojistné může snížit základ daně, mají velmi specifické podmínky. Ty však některé produkty zejména životního pojištění nesplňují.
Duplicitní uplatnění daňového zvýhodnění na dítě
Rodiče mohou v daňovém přiznání uplatnit slevu na vyživované dítě, a to až do osmnáctých narozenin dítěte, případně pokud dítě studuje, tak až do jeho 26 let. Ovšem tato sleva platí jen pro jednoho z rodičů, nemohou ji užívat oba. Pokud si daňové zvýhodnění uplatňují oba rodiče za stejné dítě, správce daně to zjistí jednoduše podle dostupných údajů, jako je rodné číslo dítěte.Příjmy započítávané do vlastního příjmu u slevy na manžela/ku
Podmínkou pro uplatnění slevy na manžela či manželku jsou vlastní příjmy do 68 000 Kč. Důležité je, že se do tohoto limitu započítávají i osvobozené příjmy jako jsou příjmy z dědictví či darů či dávky nemocenského pojištění (tedy např. peněžitá pomoc v mateřství, ošetřovné či dočasná pracovní neschopnost), naopak se nezapočítávají dávky státní sociální podpory, jako jsou rodičovský příspěvek či přídavek na dítě.Chybně uvedená adresa či chybějící podpis
Jednou z častých chyb je vyplnění kolonky adresy místa pobytu aktuálním místem, kde fyzická osoba přebývá, přestože zde má být uvedena adresa trvalého bydliště. Chybné vyplnění adresy však může vést k tomu, že je přiznání podáno na jiný finanční úřad nežli místně příslušný, a podání pak nemusí být doručeno včas.Zároveň pokud podávají osoby daňové přiznání v papírové podobě, doporučujeme překontrolovat, že je přiznání podepsáno – a to jak v kolonce podpis, tak na případné žádosti o vrácení přeplatku.
OSVČ by neměly zapomenout na povinné elektronické podání
Podnikatelé (OSVČ) se zpřístupněnou datovou schránkou musí povinně podávat daňové přiznání elektronicky. To lze učinit podáním přes portál Moje daně, či přímo přes datovou schránku. U té je třeba dbát na to, aby bylo podání ve správném formátu (XML), a nikoliv například ve formátu PDF.Osvobození příjmů z prodeje cenných papírů
Příjem z prodeje cenných papírů je osvobozený do výše 100 000 Kč ročně. Důležité je, že se jedná o limit hrubých příjmů a nikoliv zisku (tj. příjmy mínus výdaje). Při překročení této hranice příjmů jsou pak veškeré příjmy z prodeje cenných papírů zdanitelné. Zároveň toto osvobození nelze kombinovat s osvobozením příjmů z prodeje cenných papírů po třech letech držby.Odpisy darovaných nemovitostí
Pokud fyzická osoba realizuje příjmy z nájmu nemovitých věcí (mimo režim ubytovacích služeb), zdaňuje takové příjmy v dílčím základu daně z nájmu. Pro účely výpočtu základu daně lze použít buďto výdaje procentem z příjmů (30 % příjmů, maximálně 600 000 Kč), či skutečné výdaje. Obvykle bude pro fyzickou osobu výhodnější použít skutečné výdaje, protože pak může uplatnit odpisy dané nemovité věci. Pozor však na nemovité věci, které fyzická osoba obdržela osvobozeným darem, taková nemovitá věc je vyloučena z odpisování.Obsah článku vychází z tiskové zprávy pro širokou veřejnost.