Nízko(bez)emisní vozidla k soukromým účelům
Nízko(bez)emisní vozidla k soukromým účelům
Využití automobilů v podnikání je běžnou praxí nejen u osob samostatně výdělečně činných, ale i u společností. Kromě využívání automobilů pro ekonomickou činnost se často setkáváme s tím, že je společnosti poskytují svým zaměstnancům jako benefit k využití i pro soukromé účely.
V takovém případě platilo, a dodnes platí, že pokud společnost poskytne svým zaměstnancům automobil kategorie M1, M2 nebo N1 (dále budeme uvažovat jen osobní automobil) k soukromým účelům, jedná se u zaměstnance o nepeněžní příjem, který je potřeba zohlednit, resp. zdanit v jeho měsíční mzdě, a to včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění. Standardně byla stanovena sazba 1 % ze vstupní ceny vozidla (včetně DPH).
S příchodem nízkoemisních vozidel jako jsou např. plug-in hybridy došlo u zaměstnanců k určitému zvýhodnění a zákon o daních z příjmů (dále jen "ZDP") zavedl sníženou sazbu 0,5 %, kterou je možné za určitých podmínek využít.
Od 1. 1. 2024 došlo v této oblasti k zavedení nové kategorie tzv. "bezemisních vozidel", do které spadají elektromobily (do konce roku 2024 spadaly elektromobily do kategorie nízkoemisních vozidel). Pro tuto kategorii platí nová sazba ve výši 0,25 %.
V dalším textu se zaměříme na to, jak ověřit splnění podmínek pro využití snížené sazby 0,5 % u nízkoemisních vozidel, obdobně se bude postupovat i pro sazbu 0,25 % u bezemisních vozidel.
Při rozhodování o tom, zda lze v konkrétním případě využít některou ze snížených sazeb, je nutné vycházet ze 2 předpisů: Zákon 586/1992 o daních z příjmů – konkrétně § 6 odst. 6.
V případě nízkoemisních vozidel pak zákon č. 360/2022 o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících (dále jen „Zákon č. 360/2022“) – konkrétně § 3.
Údaj o spotřebě CO2 lze vyčíst jak z Osvědčení o registraci vozidla (neboli tzv. „COC“ listu), tak z velkého technického průkazu („VTP“) – viz obrázek ř. V.7/V.8.
Údaje lze ověřit pouze dle COC listu (ř. 48) VTP ale uvádí příslušnou emisní EURO normu (např. EURO 5, EURO 6 – viz předchozí screen ř. V.9), která udává emisní limity pro látky znečišťující ovzduší.
Přehled emisních limitů norem EURO 5 a EURO 6 je k nahlédnutí na následujících tabulkách (tabulky jsou součástí přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007).
V tabulkách jsou uvedeny mezní hodnoty, ze kterých se dle 2. podmínky vypočítá limit 80 %, a takto vypočtené hodnoty se porovnávají s emisními hodnotami na COC listě.
Vzorový příklad:
Na screenu níže je k nahlédnutí ř. 48 z COC listu, který obsahuje přehled látek znečišťujících ovzduší v mg/km (případně v mg/kWh).
Příkladový automobil dle screenu VTP z textu výše patří do emisní normy EURO 6. Pro výpočet využijeme hodnoty z 2. tabulky - "Mezní hodnoty emisí EURO 6". V tabulce je každý sloupec s příslušnou znečišťující látkou rozdělen na 2 podsloupce PI a CI. Pro správný výběr hodnot je potřeba u vozidla rozlišit zážehový (benzínový - sloupec PI) a vznětový (dieslový - sloupec CI) typ motoru. Informace o typu motoru je uvedena ve VTP, kde je označení paliva:
Podíváme-li se nyní v COC listu na oxid uhelnatý (CO), jeho produkce činí 356,3 mg/km.
Další postup bude znázorněn na následujícím screenu: V tabulce s mezními hodnotami emisí EURO 6 vyhledáme sloupec CO a v něm sloupec PI (limity pro zážehový motor). Správný řádek v tabulce vybereme dle prvního sloupce "Kategorie". Kategorii lze vyčíst z VTP - v našem případě se jedná o kategorii M1, proto vybereme řádek s označením kategorie "M". Mezní hodnota pro CO v tabulce je 1.000 mg/km (viz screen - červeně zakroužkováno).
Aby byla splněna 2. podmínka definice nízkoemisního vozidla, nesmí vozidlo přesáhnout 80 % limitu CO z tabulky (z limitu 1.000 mg/km CO činí 80 % limitu 800 mg/km). Pro CO je podmínka splněna (reálná spotřeba CO 356,3 mg/km nepřesahuje hodnotu 800 mg/km). Stejným postupem se ověří i další znečišťující látky z COC listu (THC, NMHC, NOx). Podmínka nepřekročení 80 % limitu musí být splněna u všech znečišťujících látek zároveň.
V případě elektromobilů nebudou v COC listu údaje o znečišťujících látkách, protože elektromobily tyto látky neprodukují a jsou automaticky považovány za bezemisní vozidlo.
Závěrečné pravidlo dle praxe BDO a doporučený postup:
Klasická vozidla (benzínová, naftová) nikdy nebudou splňovat definici nízkoemisního vozidla (sazba 1 %). Čistý elektromobil splňuje definici vždy (sazba 0,25 %). Hybridní vozidla (např. plug-in hybrid apod.) někdy definici splňují, někdy nesplňují (sazba 0,5 % nebo 1 %).
Při ověřování podmínek doporučujeme nejprve zjistit dle VTP, zda je splněna 1. podmínka definice nízkoemisního vozidla - produkce CO2 je nižší než 50 mg/km. Pokud podmínka splněna není nemůže se nikdy jednat o nízkoemisní (bezemisní) vozidlo a není potřeba zkoumat 2. podmínku. Pokud je splněna 1. podmínka, zkoumáme 2. podmínku dle výše uvedeného příkladu.
V takovém případě platilo, a dodnes platí, že pokud společnost poskytne svým zaměstnancům automobil kategorie M1, M2 nebo N1 (dále budeme uvažovat jen osobní automobil) k soukromým účelům, jedná se u zaměstnance o nepeněžní příjem, který je potřeba zohlednit, resp. zdanit v jeho měsíční mzdě, a to včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění. Standardně byla stanovena sazba 1 % ze vstupní ceny vozidla (včetně DPH).
S příchodem nízkoemisních vozidel jako jsou např. plug-in hybridy došlo u zaměstnanců k určitému zvýhodnění a zákon o daních z příjmů (dále jen "ZDP") zavedl sníženou sazbu 0,5 %, kterou je možné za určitých podmínek využít.
Od 1. 1. 2024 došlo v této oblasti k zavedení nové kategorie tzv. "bezemisních vozidel", do které spadají elektromobily (do konce roku 2024 spadaly elektromobily do kategorie nízkoemisních vozidel). Pro tuto kategorii platí nová sazba ve výši 0,25 %.
V dalším textu se zaměříme na to, jak ověřit splnění podmínek pro využití snížené sazby 0,5 % u nízkoemisních vozidel, obdobně se bude postupovat i pro sazbu 0,25 % u bezemisních vozidel.
Při rozhodování o tom, zda lze v konkrétním případě využít některou ze snížených sazeb, je nutné vycházet ze 2 předpisů: Zákon 586/1992 o daních z příjmů – konkrétně § 6 odst. 6.
V případě nízkoemisních vozidel pak zákon č. 360/2022 o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících (dále jen „Zákon č. 360/2022“) – konkrétně § 3.
Definice nízkoemisního vozidla
Pro využití sazby 0,5 % musí automobil splňovat definici nízkoemisního vozidla. Tu obsahuje již zmiňovaný zákon č. 360/2022 (na tento zákon odkazuje i ZDP přímo v § 6 odst. 6). Podle § 3 se do 31. 12. 2025 nízkoemisním vozidlem rozumí takové vozidlo, které splňuje zároveň obě dvě níže uvedené podmínky. Od 1. 1. 2026 budou splňovat definici nízkoemisních vozidel pouze vozidla, která neprodukují žádné CO2 (elektromobily).Podmínka č. 1
Vozidlo nesmí přesáhnout emisní limit CO2 ve výši 50 g/km.Údaj o spotřebě CO2 lze vyčíst jak z Osvědčení o registraci vozidla (neboli tzv. „COC“ listu), tak z velkého technického průkazu („VTP“) – viz obrázek ř. V.7/V.8.
Podmínka č. 2
Vozidlo nesmí přesáhnout 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu.Údaje lze ověřit pouze dle COC listu (ř. 48) VTP ale uvádí příslušnou emisní EURO normu (např. EURO 5, EURO 6 – viz předchozí screen ř. V.9), která udává emisní limity pro látky znečišťující ovzduší.
Přehled emisních limitů norem EURO 5 a EURO 6 je k nahlédnutí na následujících tabulkách (tabulky jsou součástí přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007).
V tabulkách jsou uvedeny mezní hodnoty, ze kterých se dle 2. podmínky vypočítá limit 80 %, a takto vypočtené hodnoty se porovnávají s emisními hodnotami na COC listě.
Vzorový příklad:
Na screenu níže je k nahlédnutí ř. 48 z COC listu, který obsahuje přehled látek znečišťujících ovzduší v mg/km (případně v mg/kWh).
Příkladový automobil dle screenu VTP z textu výše patří do emisní normy EURO 6. Pro výpočet využijeme hodnoty z 2. tabulky - "Mezní hodnoty emisí EURO 6". V tabulce je každý sloupec s příslušnou znečišťující látkou rozdělen na 2 podsloupce PI a CI. Pro správný výběr hodnot je potřeba u vozidla rozlišit zážehový (benzínový - sloupec PI) a vznětový (dieslový - sloupec CI) typ motoru. Informace o typu motoru je uvedena ve VTP, kde je označení paliva:
- benzín = BA,
- nafta = NM,
- elektřina = EL
- plyn = CNG nebo LPG
Podíváme-li se nyní v COC listu na oxid uhelnatý (CO), jeho produkce činí 356,3 mg/km.
Další postup bude znázorněn na následujícím screenu: V tabulce s mezními hodnotami emisí EURO 6 vyhledáme sloupec CO a v něm sloupec PI (limity pro zážehový motor). Správný řádek v tabulce vybereme dle prvního sloupce "Kategorie". Kategorii lze vyčíst z VTP - v našem případě se jedná o kategorii M1, proto vybereme řádek s označením kategorie "M". Mezní hodnota pro CO v tabulce je 1.000 mg/km (viz screen - červeně zakroužkováno).
Aby byla splněna 2. podmínka definice nízkoemisního vozidla, nesmí vozidlo přesáhnout 80 % limitu CO z tabulky (z limitu 1.000 mg/km CO činí 80 % limitu 800 mg/km). Pro CO je podmínka splněna (reálná spotřeba CO 356,3 mg/km nepřesahuje hodnotu 800 mg/km). Stejným postupem se ověří i další znečišťující látky z COC listu (THC, NMHC, NOx). Podmínka nepřekročení 80 % limitu musí být splněna u všech znečišťujících látek zároveň.
V případě elektromobilů nebudou v COC listu údaje o znečišťujících látkách, protože elektromobily tyto látky neprodukují a jsou automaticky považovány za bezemisní vozidlo.
Závěrečné pravidlo dle praxe BDO a doporučený postup:
Klasická vozidla (benzínová, naftová) nikdy nebudou splňovat definici nízkoemisního vozidla (sazba 1 %). Čistý elektromobil splňuje definici vždy (sazba 0,25 %). Hybridní vozidla (např. plug-in hybrid apod.) někdy definici splňují, někdy nesplňují (sazba 0,5 % nebo 1 %).
Při ověřování podmínek doporučujeme nejprve zjistit dle VTP, zda je splněna 1. podmínka definice nízkoemisního vozidla - produkce CO2 je nižší než 50 mg/km. Pokud podmínka splněna není nemůže se nikdy jednat o nízkoemisní (bezemisní) vozidlo a není potřeba zkoumat 2. podmínku. Pokud je splněna 1. podmínka, zkoumáme 2. podmínku dle výše uvedeného příkladu.