arrow_upward

Povinnost vedení evidence všech DPP od 1. 7. 2024

Od 1. 7. 2024 jsou zaměstnavatelé povinni vést evidenci veškerých dohod o provedení práce (DPP), a to pojištěných i nepojištěných. Zaměstnavatelé budou každý měsíc sdělovat seznam všech pracovníků zaměstnaných na DPP včetně jejich příjmů na tiskopise “Výkaz DPP”. Ten se bude předkládat do 20. dne následujícího měsíce, poprvé tedy za červenec do 20. 8. 2024.

Zákonodárci v rámci konsolidačního balíčku v závěru minulého roku provedli zásadní změny v pojistných a daňových pravidlech pro příjem z činnosti vykonávané na základě DPP. Cílem bylo, aby se zamezilo řetězení nepojištěných dohod, kdy někteří zaměstnanci realizují příjmy v řádech deseti tisíc korun bez odvodu pojistného. Pravidla, která zákonodárci nastavili, se však setkala se značným odporem z řad zaměstnavatelů i odborné veřejnosti a byla proto následně upravena novelou (pozměňovací návrhy k sněmovnímu tisku 570). Upravená pravidla pro odvod pojistného by tak měla platit až od 1. 1. 2025, nicméně povinnost evidence zaměstnanců na DPP z konsolidačního balíčku zůstala zachována a nabyde účinnosti k 1. 7. 2024. Evidence umožní úřadům shromažďovat data potřebná ke správě nového systému pojištění DPP. ČSSZ by měla zjištěné údaje sdělovat také zdravotním pojišťovnám.

Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají pracovníky na DPP, budou tedy povinni vést jejich evidenci a do 20. dne následujícího měsíce prostřednictvím Výkazu příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (VPDPP či Výkaz DPP) budou tyto informace elektronicky sdělovat na místně příslušnou správu sociálního zabezpečení. Prostřednictvím Výkazu DPP se budou oznamovat také nástupy a skončení pracovního vztahu osob pracujících na DPP. Pojištěné DPP tedy již nebude potřeba zvlášť oznamovat prostřednictvím “Oznámení o nástupu či skončení zaměstnání”.

Nejpozději do 20. 8. 2024 (v prvním Výkazu DPP) budou muset být přihlášeni zaměstnanci, kteří nastoupili před 1. 7. 2024, pokud DPP dále pokračuje i v červenci.

Nepřihlášení zaměstnavatelé (doposud zaměstnávali jen “nepojištěné” dohodáře) se musí přihlásit do registru zaměstnavatelů do 30. 7. 2024. Následně jim bude přidělen variabilní symbol a obdobně jako již registrovaní zaměstnavatelé budou odesílat první Výkaz DPP do 20. 8. 2024.

ČSSZ zveřejnila na svých webových stránkách datové věty pro nový formulář, aby si zaměstnavatelé a jejich dodavatelé softwarových řešení mohli včas upravit své systémy. Informace uváděné v elektronicky podávaném Výkazu DPP budou zejména:
  • měsíc a rok, za který se výkaz podává;
  • název, IČO a variabilní symbol zaměstnavatele, kód místně příslušné OSSZ či PSSZ;
  • údaje o každé osobě pracující na DPP - jméno, příjmení, rodné číslo, datum a místo narození, pohlaví, kód zdravotní pojišťovny, občanství, zaměstnání od a do, druh DPP, zúčtované příjmy.
 Rekapitulace pravidel pro pojistné a daň u příjmů z DPP:
  • od 1. 7. 2024 – povinnost evidence veškerých DPP a měsíčního podávání Výkazu DPP;
  • do 31. 12. 2024 - režim pojistného a zdanění se nemění, tj. z odměny do 10 tis. Kč u jednoho zaměstnavatele se neodvádí pojistné a při nepodepsaném prohlášení poplatníka se aplikuje srážková daň;
  • od 1. 1. 2025 - režim:
    • “oznámené” dohody, tj. první zaměstnavatel, který DPP oznámí, aplikuje limit rozhodné částky pro účast na pojistném do ca. 10,5 – 11 tis. Kč za měsíc, přičemž při nepodepsaném prohlášení poplatníka aplikuje zaměstnavatel na odměnu z dohody srážkovou daň;
    • “ostatní” dohody – limit 4 000 Kč za měsíc, režim zaměstnání malého rozsahu, tedy do rozhodné částky, se pojistné odvody nehradí a aplikuje se srážková daň. Nad limit se pojistné hradí a sráží se daň zálohová.
Doporučujeme včas věnovat pozornost nastavení procesů ve vaší společnosti za účelem splnění nové povinnosti evidence a podání Výkazu DPP.

monika.lodrova@bdo.cz