Promíjení příslušenství daně – Nový pokyn GFŘ D-67

V únoru letošního roku spatřil světlo daňového světa nový, drobně přepracovaný a aktualizovaný pokyn finanční správy k promíjení příslušenství daně. Na úvod je vhodné poznamenat, že nepřináší revoluční změnu v přístupu správce daně k této problematice. Jak bude dále uvedeno, v některých případech rozšiřuje dosavadní možnosti prominutí, zatímco jinde naopak zpřísňuje podmínky pro případné prominutí příslušenství daně.

Než se zaměříme na konkrétní změny, je vhodné objasnit, co vlastně pokyn Generálního finanční ředitelství pro praxi představuje a k čemu je dobrý. Dle zákona (daňového řádu) je možné prominout určité příslušenství daně, konkrétně:
(i) penále,
(ii) pokutu za opožděné tvrzení daně a
(iii) úrok z prodlení.
Přitom jde vždy o akt správního uvážení konkrétního správce daně v konkrétním případě. Za účelem sjednocení správní praxe napříč všemi finančními úřady vydává Generální finanční ředitelství (metodické) pokyny, které mají zajistit naplnění základních zásad právního státu. Přestože pokyn k promíjení příslušenství specifikuje konkrétní případy, za kterých má správce daně žádosti daňového subjektu o prominutí vyhovět (plně či částečně), nejedná se o „uzavřený“ výčet situací hodných prominutí vzniklého příslušenství daně. Finanční úřad má povinnost posoudit každý důvod uvedený v žádosti.

 

K novému pokynu GFŘ D-67. Co se mění?
Svou koncepcí se přibližuje metodice Celní správy ČR.  

Pokyn rozšiřuje důvody prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně, a to hned o tři:
 
  • Situace: Daňové tvrzení bylo podáno daňovým subjektem opožděně, nicméně daň byla v době původní či náhradní splatnosti zcela uhrazena v případech, kdy daň bylo třeba uhradit (aplikuje se i na případy stanoveného daňového odpočtu či ztráty). Prominutí: 70 % pokuty.
  • Situace: Prodlení s podáním daňového tvrzení, k němuž se váže pokuta, o jejíž prominutí je žádáno, činilo maximálně 15 kalendářních dnů. Prominutí: 70 % pokuty.
  • Situace: Pokuta vznikla při opožděném podání daňového tvrzení podaném daňovým subjektem bez výzvy správce daně. Prominutí: 50 % pokuty.
Vedle pozitivních změn ale pokyn obsahuje i „malusy“, a to v podobě začlenění nové okolnosti snižující celkové prominutí až o 50 %. Jde o situaci existence více než jednoho daňového nedoplatku podléhajícího daňové exekuci v období posledních třech letech. Z pokynu rovněž vypadla jedna z kategorií posuzující nepříznivou ekonomickou a sociální situaci daňového poplatníka. Nově poplatníci dosahující příjmu za předcházející zdaňovací období vyšší než čtyřiceti osminásobek minimální mzdy nedosáhnou na vyšší procento prominutí (prominutí se navyšovalo o 20 %).

Z pokynu byla rovněž odstraněna kapitola o vztahu k veřejné podpoře. To však naznamená, že by finanční úřad nemusel vztah k veřejné podpoře v relevantních případech řešit. K tomu ho navazují předpisy EU.

Závěrem dodáváme, že pokyn nabyl účinnosti dne 1. 3. 2025. Použije se tak na všechna řízení zahájená žádostí o prominutí po tomto datu. Stejně tak se aplikuje na dříve podané žádosti, o kterých správce daně do 1. 3. 2025 nerozhodl.

V praxi se nám již několikrát stalo, že relevantně odůvodněnou žádost o prominutí příslušenství správce daně zamítl a „odbyl“ s odkazem na pokyn s tím, že poplatníkem tvrzený důvod hodný prominutí v pokynu není explicitně vymezen. Takový postup finanční úřadu, jak jsme naznačili výše, není správný a lze se proti němu poměrně účinně bránit.

Autor: Vít Křivánek, Václav Čepelák