Podnikatelské prostředí v současné době charakterizují turbulentní ekonomické změny, které ovlivní další směřování mnohých firem. Nejen výrobní společnosti jsou pod tlakem navyšování vlastních nákladů a pod tíhou této laviny potřebují navýšit ceny odběratelům. Tato situace vyvolává tlak na změnu dodavatelů a redefinici mnohých dodavatelsko-odběratelských vztahů. Při jednáních o cenách a budoucích obchodních vztazích se do drobnohledu odběratelů a financujících partnerů dostane vnitřní efektivita obchodních partnerů a jejich procesy.
Enormnímu tlaku na zvyšování odběratelských cen např. u výrobních společností výraznou měrou přispívá zvyšování cen energií, kdy cena silové elektřiny z 52 EUR/MWh k 01/2021 vystoupala na až k 273 EUR/MWh 12/2021. Dále jsme zaznamenali v období roku 2021 růst cen většiny průmyslových kovů (Měď +26 %, Hliník + 41 %, Ocel + 10 %, Zinek + 19 %), index ceny plastových materiálů vzrostl o 49 % (zahrnuje LD/LLDPE, HDPE, PP, PVC, PS, PET, ABS, PA, PC, PMMA, POM). Kromě zvyšování cen vstupů čelí společnosti vysoké volatilitě v poptávce či nedostatku kvalifikovaných pracovníků ve výkonných profesích, středním managmentu apod. Z hlediska ceny za financování vystoupala 3. měsíční sazba PRIBOR z 0,36 % v 01/2021 na 4,05 % v 12/2021, v kontrastu je výše 3. měsíční sazby EURIBOR -0,545 % v 01/2021 a – 0,588 % v 12/2021. Exportéry také významně zasahuje posilování koruny k 25 Kč/EUR či až k 24 Kč/EUR.
Za dané ekonomické reality nelze předpokládat, že se prostředí vrátí do situace před pandemií COVID-19. Dojde k významným změnám na trhu, v některých odvětvích k jeho konsolidaci. Subjekty, které se přizpůsobí novým podmínkám, se budou dál rozvíjet, nikoliv stagnovat či zanikat.
V takovémto ekonomickém prostředí je vhodné pozornost zaměřit na:
- Výhledové finanční modely – zpracování výhledových modelů a posuzování různých scénářů vývoje, ať už se jedná o výhled cashflow, otevřené měnové pozice, rámcového kapacitního plánu, alternativního organizačního uspořádání, využití fixních nákladů apod. CRM data týkající se prodejů/klíčových zákazníků a jejich systematické využívání k tvorbě obchodní strategie i reportingu mají v tomto ohledu nezastupitelnou úlohu. Zpracování pravidelných agend je nutné podpořit automatizovanými procesy.
- Řízení změnových projektů – četnější jsou tak multidisciplinární projekty, které v rámci standartních procesů nebyly ve firmách řešeny. Tyto cílené transformační projekty budou vyžadovat koordinaci napříč existující organizační strukturou, respektive speciálně dedikovanými projektovými manažery, nebo projektově orientovanou organizační strukturou.
- Strategický nákup – bude nutné častěji oslovovat alternativní dodavatele za účelem diverzifikace rizik nedodání, nadměrného růstu cen, změn ve finančních podmínkách obchodního vztahu apod. Řízení procesu výběru nového dodavatele nezávislým subjektem umožňuje oslovit širší spektrum dodavatelů a verifikuje případné stereotypy v rámci nákupních vztahů.
- Strategická partnerství – v zájmu rozšiřování zákaznického portfolia a vyššího využití fixních nákladů, budou situace vyžadovat uzavírání nových strategických partnerství, ať už formou alianční spolupráce nebo kapitálových vstupů.
Pro bližší konzultaci konkrétní situace se na nás neváhejte obrátit. S problematikou týkající se zvyšování výkonosti firem skrze procesy v nákupu, obchodních činností, finančního řízení a transformačních projektů vám rádi pomůžeme.