V průběhu roku 2023 řada poradenských společností informovala své klienty o zařazení Ruska na seznam jurisdikcí nespolupracujících v oblasti daní, ke kterému došlo 14. února 2023 na základě rozhodnutí Rady EU.
Jaké dopady má zařazení Ruska na seznam na daňová přiznání českých společností za zdaňovací období kalendářního roku 2023 či hospodářského roku končícího po 14. 2. 2023?
Pokud vaše společnost měla po 14. 2. 2023 stálou provozovnu v Rusku nebo vlastnila přímo či nepřímo podíl větší než 50 % na společnosti, jež byla rezidentem Ruské federace, má povinnost v rámci daňového přiznání podávaného v České republice, aplikovat tzv. CFC pravidla (Controlled Foreign Corporation).
CFC pravidla byla do české legislativy implementována ve snaze zabránit přesunu zisku českých společností prostřednictvím transakcí s kapitálově propojenými společnostmi založenými v jurisdikcích s nižší než poloviční sazbou daně, jakou má Česká republika. Takovouto jurisdikcí je například Maďarsko. Ke zdanění jsou však určeny také společnosti založené v jurisdikcích, které nesplnily svůj závazek řešit škodlivé aspekty zvláštního daňového režimu pro mezinárodní holdingové společnosti. A k těmto jurisdikcím patří právě Ruská federace.
Česká společnost je na základě CFC pravidel povinna zahrnout do svého základu příjmy přímo či nepřímo ovládané ruské společnosti (případně stálé provozovny) plynoucí z činností a nakládání s majetkem na území Ruska, jako by se jednalo o příjmy české společnosti plynoucí z činností a majetku na území České republiky, a to ve výši odpovídají poměru, v jakém česká společnost držela podíl na ruské společnosti v období, kdy tyto příjmy byly realizovány.
Následně by měly být v rámci daňového přiznání provedeny úpravy základu daně, které jsou vázané na příjmy ruské společnosti, a to v souladu s ustanoveními českého Zákona o daních z příjmů.
Daňové přiznání má pro účely úpravy základu daně dle CFC pravidel vyčleněny samostatné řádky.
Dle platného ustanovení Zákona o daních z příjmů lze daň české společnosti vypočtenou ze základu daně zvýšeného dle CFC pravidel o příjmy ruské společnosti snížit o daň zaplacenou ruskou společností v Rusku, přičemž výše částky daně zaplacené v Rusku, kterou lze pro účely tohoto snížení použít, by měla respektovat principy metody prostého zápočtu a neměla by převýšit částku daně vypočtenou podle českého zákona připadající na příjmy ruské společnosti.
Vzhledem ke skutečnosti že sazba ruské daně (24 %) mající charakter české daně z příjmu byla v roce 2023 vyšší než česká nominální sazba daně v tomto období (19 %). Zdálo by se, že zařazení Ruska na seznam přinese pouze administrativní problémy. Nemělo by však v důsledku tohoto kroku dojít ke dvojímu zdanění příjmů ruské společnosti. Samozřejmě za podmínky, že zaplacená daň v Rusku bude českému správci daně doložena zákonem požadovaným potvrzením.
V této souvislosti však nelze opomenout, že právo na zamezení dvojímu zdanění primárně vyplývá z mezinárodních smluv, které byly v oblasti daní z příjmů uzavřeny. Pokud smlouva uzavřena nebyla, je otázkou, zda k uplatnění práva na zamezení dvojímu zdanění v souvislosti s aplikací CFC pravidel postačuje toliko český zákon, aniž by byla vyžadována existence prováděné mezinárodní smlouvy. Není přitom bez významu, že Smlouva o zamezení dvojímu zdanění s Ruskou federací přestala být na základě diplomatické nóty Ministerstva zahraničních věcí Ruské federace v rozsahu článků 5 až 22 a článku 24 prováděna.
Ministerstvo financí ve snaze objasnit dopady diplomatické nóty vydalo sdělní publikované ve finančním Zpravodaji 10/2023, ve kterém informovalo veřejnost o svém právním názoru, dle kterého neprovádění článků 5 až 22 a článku 24 Smlouvy s Ruskou federací nemůže mít za následek situaci, kdy by ode dne přerušení provádění předmětných článků jedna smluvní strana Smlouvy byla povinna vylučovat dvojí zdanění podle článku 23 Smlouvy.
Pokud si nejste jisti, jak správně aplikovat CFC pravidla, rádi vám poskytneme potřebné konzultace.
Jaké dopady má zařazení Ruska na seznam na daňová přiznání českých společností za zdaňovací období kalendářního roku 2023 či hospodářského roku končícího po 14. 2. 2023?
Pokud vaše společnost měla po 14. 2. 2023 stálou provozovnu v Rusku nebo vlastnila přímo či nepřímo podíl větší než 50 % na společnosti, jež byla rezidentem Ruské federace, má povinnost v rámci daňového přiznání podávaného v České republice, aplikovat tzv. CFC pravidla (Controlled Foreign Corporation).
CFC pravidla byla do české legislativy implementována ve snaze zabránit přesunu zisku českých společností prostřednictvím transakcí s kapitálově propojenými společnostmi založenými v jurisdikcích s nižší než poloviční sazbou daně, jakou má Česká republika. Takovouto jurisdikcí je například Maďarsko. Ke zdanění jsou však určeny také společnosti založené v jurisdikcích, které nesplnily svůj závazek řešit škodlivé aspekty zvláštního daňového režimu pro mezinárodní holdingové společnosti. A k těmto jurisdikcím patří právě Ruská federace.
Česká společnost je na základě CFC pravidel povinna zahrnout do svého základu příjmy přímo či nepřímo ovládané ruské společnosti (případně stálé provozovny) plynoucí z činností a nakládání s majetkem na území Ruska, jako by se jednalo o příjmy české společnosti plynoucí z činností a majetku na území České republiky, a to ve výši odpovídají poměru, v jakém česká společnost držela podíl na ruské společnosti v období, kdy tyto příjmy byly realizovány.
Následně by měly být v rámci daňového přiznání provedeny úpravy základu daně, které jsou vázané na příjmy ruské společnosti, a to v souladu s ustanoveními českého Zákona o daních z příjmů.
Daňové přiznání má pro účely úpravy základu daně dle CFC pravidel vyčleněny samostatné řádky.
Dle platného ustanovení Zákona o daních z příjmů lze daň české společnosti vypočtenou ze základu daně zvýšeného dle CFC pravidel o příjmy ruské společnosti snížit o daň zaplacenou ruskou společností v Rusku, přičemž výše částky daně zaplacené v Rusku, kterou lze pro účely tohoto snížení použít, by měla respektovat principy metody prostého zápočtu a neměla by převýšit částku daně vypočtenou podle českého zákona připadající na příjmy ruské společnosti.
Vzhledem ke skutečnosti že sazba ruské daně (24 %) mající charakter české daně z příjmu byla v roce 2023 vyšší než česká nominální sazba daně v tomto období (19 %). Zdálo by se, že zařazení Ruska na seznam přinese pouze administrativní problémy. Nemělo by však v důsledku tohoto kroku dojít ke dvojímu zdanění příjmů ruské společnosti. Samozřejmě za podmínky, že zaplacená daň v Rusku bude českému správci daně doložena zákonem požadovaným potvrzením.
V této souvislosti však nelze opomenout, že právo na zamezení dvojímu zdanění primárně vyplývá z mezinárodních smluv, které byly v oblasti daní z příjmů uzavřeny. Pokud smlouva uzavřena nebyla, je otázkou, zda k uplatnění práva na zamezení dvojímu zdanění v souvislosti s aplikací CFC pravidel postačuje toliko český zákon, aniž by byla vyžadována existence prováděné mezinárodní smlouvy. Není přitom bez významu, že Smlouva o zamezení dvojímu zdanění s Ruskou federací přestala být na základě diplomatické nóty Ministerstva zahraničních věcí Ruské federace v rozsahu článků 5 až 22 a článku 24 prováděna.
Ministerstvo financí ve snaze objasnit dopady diplomatické nóty vydalo sdělní publikované ve finančním Zpravodaji 10/2023, ve kterém informovalo veřejnost o svém právním názoru, dle kterého neprovádění článků 5 až 22 a článku 24 Smlouvy s Ruskou federací nemůže mít za následek situaci, kdy by ode dne přerušení provádění předmětných článků jedna smluvní strana Smlouvy byla povinna vylučovat dvojí zdanění podle článku 23 Smlouvy.
Pokud si nejste jisti, jak správně aplikovat CFC pravidla, rádi vám poskytneme potřebné konzultace.