Digitální platformy a oznamovací povinnost dle DAC 7

9/2021

Mimořádné období spojené s vlnou šíření pandemického onemocnění, plošným omezováním osobního kontaktu a uzavíráním jednotlivých provozoven naznačilo, že digitalizační trend představuje krok více než žádoucí až pohledu udržení chodu v určitých segmentech trhu prakticky nezbytný.

Digitální platformy představují online prostor, jakési online tržiště, v rámci kterého se distančně setkává nabídka a poptávka. Je to právě online prostředí, které umožňuje snadné navázání kontaktů odkudkoliv, a to i mimo užší komunitu prodejce (například mimo okruh stálých zákazníků či mimo geografické hranice regionu nebo státu). Právě na provozovatele digitálních platforem se zaměřuje návrh směrnice DAC 7.

Co je Směrnice DAC 7?

V březnu 2021 přijala Rada Evropské unie pravidla za účelem revize Směrnice o správní spolupráci v oblasti daní 2011/16/EU (prostřednictvím tzv. „DAC 7“) s cílem rozšířit rozsah automatické výměny informací v EU tak, aby se vztahovala také na provozovatele digitálních platforem. Cílem tohoto opatření je zvýšit daňovou transparentnost digitálního prostoru, zajistit řádné odvádění daní z příjmů pocházejících z prodeje zboží nebo služeb prostřednictvím digitálních platforem a současně zajistit, aby si členské státy Evropské unie mohly snadno vyměňovat informace o těchto příjmech.

Členské státy mají povinnost implementovat ve svých vnitrostátních právních předpisech povinnosti vycházející z DAC7 do 31. prosince 2022.

Koho se Směrnice DAC 7 týká?

Pro účely DAC7 se platformou rozumí jakýkoli software, včetně webových stránek nebo jejich částí, a aplikace, včetně mobilních aplikací, přístupné uživatelům a umožňující prodejcům připojení k jiným uživatelům za účelem provádění cílené činnosti pro tyto uživatele, a to přímo nebo nepřímo.

V tomto ohledu není podstatné, kde se digitální platforma nachází, ale záleží na tom, zda příjmy realizují prodejci usazení v některém ze členských států. Pravidla, jež zavádí směrnice DAC 7, se tak budou vztahovat na digitální platformy v EU i mimo ni.

Povinnost pro digitální platformy spočívá v identifikaci určitých prodejců a vykazování informací o příjmech realizovaných prodejci z vybraných činností. Mezi tyto činnosti spadá např.:

  • pronájem nemovitého majetku,
  • prodej zboží,
  • pronájem dopravního prostředku či
  • osobní služby (např. právní, účetní, manažerské poradenství, investiční bankovnictví apod.).

Uvedená ohlašovací povinnost dle DAC 7 se naopak nevztahuje na digitální platformy, které pouze zpracovávají platby, umísťují reklamy či přesměrovávají zákazníky na jiná elektronická rozhraní.

Rozsah oznamovaných informací

DAC 7 bude vyžadovat, aby digitální platformy shromažďovaly určité informace od uživatelů, kteří na platformě nabízejí zboží nebo služby, a tyto nahlásily finančním úřadům.

Digitální platformy budou povinny hlásit podrobnosti o prodejcích a jejich sídle, současně také informace o poplatcích za služby placené platformě. V případě, že daný prodejce požadované informace nedodá ani po upomínkách ze strany platformy, je tato oprávněna po uplynutí 60 dní přistoupit k omezení činnosti prodávajícího na platformě. Dokud prodejce požadované informace neposkytne, může platforma uzavřít přístup k registrovanému účtu prodávajícího na platformě či zastavit platby, které k němu směřují.

Konkrétní informace musí platformy předat správcům daně příslušných členských států vždy nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku. V případě platformy mimo EU to může být finanční úřad jakéhokoliv členského státu EU.

Z povinnosti vykazovat informace dle návrhu DAC 7 jsou vyloučeni ti prodejci, kteří na platformě ročně uskutečňují méně než 30 prodejů zboží za celkovou částku nižší než 2 000 EUR.

Poté, co subjekt uvedené informace nahlásí finančnímu úřadu, budou daňové správy všech 27 členských států EU schopny si tyto informace mezi sebou sdílet a předávat. Následně budou informace uloženy v centrálním registru, ke kterému budou mít všechny finanční úřady členských států stálý přístup.

Krom digitálních platforem zavádí DAC 7 rovněž opatření, která mají přispět k lepší spolupráci mezi členskými státy. Upravuje např. právní rámec pro provádění společných auditů mezi dvěma nebo více členskými státy či mezinárodní výměnu informací o licenčních poplatcích mezi jednotlivými finančními úřady.

Co ze Směrnice vyplývá pro Vás?

Pro provozovatele digitálních platforem bude podstatné správně posoudit rozsah svých povinností a následně se včas připravit na plnění těchto nově uložených povinností tak, aby se vyhnuli případným sankcím. V úvahu připadá také předběžné zavedení procesů, které může provozovatel platformy v roce 2023 již pouze rozšířit tak, aby od 1. ledna 2023 naplňoval požadavky podle DAC 7.